Deco

De VSP-auto: een helpende hand voor wie net buiten de boot valt

De VSP-auto: een helpende hand voor wie net buiten de boot valt


Het is onderhand een begrip in Heerenveen geworden: de VSP-auto van Caleidoscoop. Zeker geen vervanging van een taxi, maar wel vervoer om van A naar B te komen. Speciaal voor mensen met een smalle beurs binnen de gemeente Heerenveen en dan met name voor mensen die nauwelijks tot geen netwerk hebben.

Wanneer het niet lukt om met hulp van buren, familie, vrienden of kennissen een ritje te regelen, maar de wens/behoefte/noodzaak toch groot is om ergens naartoe te kunnen, biedt de VSP-auto uitkomst. Gereden door vrijwilligers, met nét dat beetje extra. Hoe dit precies werkt en waar die extra’s dan uit bestaan, leggen chauffeur Douwe de Jong en passagier mevrouw Zwart uit.

 

Als hoofdprijs van de WinkelenWinactie in 2015 door Heerenveen ’n Gouden Plak bij Grandcafé ’t Gerecht werd er een auto verloot. Hoewel de blijdschap groot was, had de winnaar geen nieuwe auto nodig en besloot deze te schenken aan het Vrijwilligers Servicepunt van Caleidoscoop. Dat kwam goed uit, want in die tijd groeide het aantal hulpvragen met vervoersklussen. Hulp bij de boodschappen, een maatje om mee in het bos te wandelen of een ritje naar het ziekenhuis. Vrijwilligers om mee te gaan waren er voldoende, maar niet iedereen beschikte over een auto. Eén en één was twee en zo geschiedde. Inmiddels rijdt de auto ruim vijf jaar door de gemeente Heerenveen.

‘Ik ben één van de eerste klanten van de VSP-auto’, vertelt mevrouw Zwart (88) enthousiast. ‘Al jaren maak ik gebruik van de auto en ik ben er hartstikke blij mee. Niet alleen vanwege de wekelijkse boodschappen, ik onderhoud nu ook mijn sociale contacten beter. Ik verbreed het aanbod van wat ik al had, dankzij de VSP-auto kan ik veel meer ondernemen.’

Sociale functie

Chauffeur Douwe onderstreept dat het bij de VSP-auto om veel meer gaat dan alleen het vervoer van A naar B. ‘Ik vind het autorijden op zich niet eens bijzonder leuk, het gaat er om dat je mensen kunt helpen. Je maakt een praatje, je denkt met de mensen mee en hebt een sociale functie. Als chauffeur hoor en zie je heel veel, ook tussen de regels door. Waar nodig bieden we een helpende hand, signaleren we en verwijzen door.’ Douwe heeft jarenlang in ziekenhuis de Tjongerschans gewerkt als portier en bij de bewaking/beveiliging en was vaak het eerste aanspreekpunt bij binnenkomst. ‘Nadat ik met pensioen ging, miste er iets. Mijn vrouw merkte het ook. Als we in het centrum zijn is het prima, maar thuis gaat het niet goed. Ik heb altijd mensen om me heen gehad, dat viel ineens weg. Begrijp me niet verkeerd, thuis vermaak ik me uitstekend hoor. Maar het is niet genoeg, dus heb ik me vrijwillig aangemeld als chauffeur voor de VSP-auto. Het geeft me voldoening. Ik bied inhoud en betekenis aan anderen. En vergeet niet; de belemmeringen van anderen kunnen mij net zo goed overkomen. Dan zou ik een helpende hand ook fijn vinden.’

Betrokkenheid

Mevrouw Zwart vult aan: ‘Je bent maatschappelijk bezig, je moet een professioneel gezicht hebben en je betrokken voelen bij de passagiers.’ Dat die betrokkenheid niet stopt bij alleen het vervoer en een luisterend oor blijkt uit het voorbeeld van Douwe. ‘Ik reed vaak een oudere meneer en begreep al snel dat zijn buurvrouw veel zaken voor hem regelde, omdat hij verder niemand had. Toen meneer kwam te overlijden hebben we samen de schouders eronder gezet, zijn begrafenis geregeld en heb ik zelfs nog een woordje gedaan op zijn afscheid. Tijdens de gesprekken in de auto vang je heel wat op, wat voor een waardig afscheid zorgde. Ik vind het prachtig om op deze manier mijn steentje bij te dragen.’

Wederzijds

Een ritje van en naar het ziekenhuis levert vaak bijzondere gesprekken op. Spanning en zenuwen vooraf (en na afloop) bespreekbaar maken helpt al een hoop, maar soms gaat dat nog een stapje verder. ‘Ik krijg regelmatig de vraag of ik mee wil lopen om passagiers bij de juiste poli te brengen in het ziekenhuis en soms ga ik zelfs mee naar een afspraak, twee paar oren horen nu eenmaal meer dan één.’ Dat Douwe de route in het ziekenhuis feilloos kent, maakt dit natuurlijk alleen maar makkelijker. ‘Een arts bezoeken is vaak al eng genoeg, je weet nooit wat je te horen krijgt. Steun is zo belangrijk’, beaamt mevrouw Zwart.

‘De voldoening en dankbaarheid is wederzijds’, vertelt Douwe met een schittering in zijn ogen. ‘We waarderen onze passagiers als mens. De hulp die we bieden verdienen ze dubbel en dwars, daar doen we het voor.’

Praktische info

De VSP-auto rijdt op doordeweekse dagen tot 18.00 uur. ‘Voor het gebruik rekenen we een kleine onkostenvergoeding. De chauffeur rekent dit af (dit kan zowel cash als met pin), waarbij de passagier alleen betaalt voor de daadwerkelijk gereden kilometers. We plannen de ritten zorgvuldig en op voorhand, dus neem tijdig – minimaal twee dagen van tevoren – contact met ons op. Samen nemen we de situatie door en kijken we of de passagier voor de diensten van de VSP-auto in aanmerking komt.’

Meer nieuws